keskiviikko 4. heinäkuuta 2012

Asiakaspalvelusta

Harrastan ompelua, ah kuinka ihana harrastus. Kulutan harrastukseeni sievoisen summan kuukausitasolla, lähinnä kankaisiin.  Olen maksava asiakas, ja vaadin saada asiallista, rehtiä ja rehellistä palvelua. Jos mahdollista, tapanani on suosia ostoksissani mahdollisuuksien mukaan paikallisia yrittäjiä. Vaan nytpä kääntyi kelkka ja meni kuppi nurin, ja eräs paikallinen kangaskauppa meni boikottiin.

Olen jo tovin ihaillut Metsolan pallojoustofroteita, punaista ja vihreää. Järkyttävän suolainen hinta (27,90€/m) sai kuitenkin jättämään kankaat kauppaan. Tänään, koska minulla oli syntymäpäivä, päätin kuitenkin ostaa noita kankaita itselleni syntymäpäivälahjaksi. Olin kuullut että sitä siellä myymälässä on, koska sitä oli eräälle henkilölle luvattu. Ajelin siis kymmeniä kilometrejä Metsolaan ja koitin etsiskellä kangasta, vaan ei näy. Kysyin myyjältä, että eikö teillä olekaan pallojoustofroteeta. Myyjä sanoi kirkkain silmin, että ei ole, tulee loppuviikosta. Mietin että onpa erikoista, ja poistuin liikkeestä ilman sitä syntymäpäivälahjaksi himoitsemaani kangasta.

Myöhemmin kävi ilmi, että eräs henkilö oli tänä samana päivänä ostanut tuota kangasta, klo 10.15. Hän oli saanut kangasta ihan korkkaamattomasta pakasta, että sitä varmasti oli riittämiin. Itse saavuin paikalle puoli tuntia myöhemmin klo 10.45 ja minulle sanottiin että kangasta ei ole. Kysyin oikein kahteen kertaan varmistaakseni asian. Liikkeessä ei ollut yhtään asiakasta tuolloin, joten en usko että kangasta oltiin myyty loppuun. Klo 11.30 kolmas henkilö on mennyt Metsolaan ostamaan kyseistä kangasta. Hänellekin on ensin sanottu että ei ole, tulee loppuviikosta. Kun henkilö nro 3. oli sanonut myyjälle, että on tullut kauempaa, hälle oli sanottu että kappas, sitä kangasta olikin tuolla takahuoneessa, ja tämä henkilö oli saanut ostettua kyseistä Metsolan pallojoustofroteeta.

Tietenkin kysymys heti herää, miksi näin on toimittu, miksi sitä kangaspakkaa on kanniskeltu edestakaisin myymälän ja takahuoneen välillä ja joillekin sitä myydään ja joillekin ei? Minä taidan tietää tähän vastauksen, mutta en sitä tässä julkisesti esitä koska täyttä varmuutta asiasta ei ole. Epäilykseni liittyvät kuitenkin voiton maksimointiin, mikä sinänsä on ihan fine, eihän yritystoiminta koskaan mitään hyväntekeväisyyttä ole. Mutta asiakkaalle valehtelu on jotain, mitä en voi hyväksyä. Ja asiakkaan typeränä pitäminen on toinen joka pistää meikäläisen kamiinat kuumenemaan. Netin ompelufoorumilla on yli tuhat ihmistä, sana tämmöisestä pelleilystä kiirii ääntä nopeampaa vauhtia. Ja jos tämä nyt olisi edes yksittäistapaus niin sen jotenkin voisi ymmärtää. Mutta Metsolan asiakaspalvelu (tai lähinnä sen puute) on ollut kuuma keskustelujen aihe jo pitkään. Puhumattakaan Metsolan räikeistä plagiointikohuista, jotka ovat ihan toinen tarinansa.

Eli minulle oli valehdeltu Metsolassa päin naamaa. Ja jos minä jotakin vihaan, on valehtelu. Olkoonkin niinkin pieni asia kuin joku kangas, mutta on silti valehdeltu. Minä äänestän jaloillani, enkä aio Metsolaa enää tässä elämässä ostaa. Enkä aio suositella sitä enää muillekaan.

Happy birthday to me.

12 kommenttia:

  1. Asiaa ja rohkeasti kirjoitettu asioista oikeilla nimillä.

    VastaaPoista
  2. Klikkasin tykkää, ja mietin voiko tälläisestä kirjoituksesta tykätä. Tykkään siitä, että asiat kerrotaan ääneen, tuodaan julki muillekin kuin irl kavereille. Mä olen muutamia kertoja aikoja aikoja sitten tilannut kankaita Metsolalta. Ei silloin tullut mieleenkään esim. tarkastaa niiden mittoja ovatko laittaneet oikeat määrät. No nyt tarkastaisin, jos sieltä edes mitään tilaisin. Sen verran oon kuullut negatiivista palautetta, että ei kauheasti tee mieli yhtään mitään sieltä tilata. Edes ale hinnoilla.

    Toivottavasti sun loppusynttäripäivä on paljon parempi, mitä aamun Metsolakäynti lupaa. Onnea! =)

    VastaaPoista
  3. Oho, olipas kummallinen tapaus. Olisipa jännää tietää miksi ihmeessä sä et saanut kangasta?!

    VastaaPoista
  4. Törkeyden huippu. Toivottavasti loppupäiväsi on parempi!

    VastaaPoista
  5. Voi hyvänen aika! Olipas tökeröä toimintaa jälleen metsolan suunnalta!! Toivottavasti lähetät palautetta sinne omistajille saakka tästä.. luulisi, että saat korvauksena kankaasi.. mikäli sitä enää haluatkaan!

    VastaaPoista
  6. Jep, Hannaa peesaan, että laita toki palautetta firmaan. Vaikuttaa niin kummalliselta. T: Irmeli

    VastaaPoista
  7. Törkeää! Laita ihmeessä palautetta ko. puljuun. Itse olen saanut Metsolassa myös ala-arvoista palvelua pariin otteeseen.

    Hyvää syntymäpäivää kuitenkin! :)

    VastaaPoista
  8. Hei!
    En yleensä kommentoi blokeja mutta nyt on pakko. Olen saanut metsolassa myös samanlaista palvelua ja äänestän jaloillani,eli en osta sieltä enää mitään.
    On järkyttävää huomata miten toisia ihmisiä palvellaan eritavoin.
    Kannatan myös ottamaan yhteyttä liikkeeseen. Itse sanoin kassalla maksaessani resorikankaan että teidän kangaspuolella on todella töykeää ja ammattitaidotonta palvelua. Myyjä meni ihan lukkoon eikä osannut vastata mitään,saati kiittää antamastani palautteesta.
    Tämän jälkeen en ole kyseisen liikkeen ovea avannut.
    En tiedä vaikuttiko palveluuni se että en ole VL???....

    T.yks omelija oulusta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyllä ihan ymmärrä, mitä se voisi palveluun vaikuttaa?!!

      Poista
    2. Ei kenenkään uskonnollinen vakaumus saisi vaikuttaa asiakaspalveluun, kyllä se taitaa olla liikkeenharjoittajien ihan oma onkelma, jos tuolla tavalla käyttäytyvät. Ja varmasti ovat samanlaisia useille asiakkailleen. On väärin ja tuhoisaa yritykselle, että mahdollisesti tutumpia vakioasiakkaita kohdellaan vipppinä ja muille ollaan kenkkuja. Itse en ole ko. yrityksessä käynyt vaatteiden huonon hinta-laatusuhteen ja ylihinnoiteltujen kankaiden vuoksi. Vastustan myös liikaa brändismiä...

      Poista
    3. en kyllä tiedä että metsola olisi kenenkään vakaumuksellisen liike...

      Poista
  9. Onpas kummallista "palvelua". Tuli kyllä sellainen fiilis, etten halua enää Metsolasta kankaita tilata.

    VastaaPoista